Останнє оновлення: 21.07.2017 р.

«Замкнені всередині себе»

травень, 2016 р.

Тематичний бібліографічний покажчик

До Всесвітнього дня розповсюдження інформації про аутизм

 

Щорічно 2 квітня відзначається Всесвітній День розповсюдження знань про аутизм. Цей день встановлений Генеральною асамблеєю ООН 18 грудня 2007 р. (резолюція №A/RES/62/139)

Мета цього дня – інформувати суспільство про проблеми аутичних дітей, наголосити про необхідність допомагати людям, що страждають від невиліковного захворювання та підвищувати рівень їх життя. З кожним роком кількість осіб з аутизмом катастрофічно збільшується, аутизм не знає расових, національних або соціальних меж. На сьогодні аутизм зустрічається частіше, ніж сліпота і глухота разом узяті. Тому аутизм названо епідемією ХХІ сторіччя, одним із загрозливих діагнозів, так само, як СНІД, цукровий діабет та рак. Резолюція ООН покликана привернути увагу світової громадськості до аутизму як вельми поширеної недуги, що впливає на життя мільйонів людей на планеті. ООН закликає держави вживати всіх необхідних заходів для розповсюдження знання про аутизм, сприяти ранньому діагностуванню та втручанню у розвиток хвороби.

Крім того, метою відзначення Міжнародного дня розповсюдження інформації про аутизм є приділення особливої уваги людям з аутизмом як особливим членам суспільства.

Найвідомішим символом Дня є стрічка із зображенням різнокольорових частинок пазла, яку громадські організації, що присвячують свою діяльність цій проблемі, закликають одягати 2 квітня на знак обізнаності та уваги.

Ще один символ WAAD – блакитний колір, тож блакитні речі згодяться замість стрічки.

Аутизм - це не вирок, це всього лише діагноз, своєчасне визначення якого в більшості випадків допомагає вчасно розпочати процеси реабілітації і адаптації.

Сучасне значення поняття «аутизм» в якості назви хвороби з’явилося не так давно. У минулому сторіччі, в 1938-му році австрійський педіатр і психіатр Ганс Аспергер на одній зі своїх лекцій з дитячої психології став використовувати термін, введений швейцарським психіатром Ейгеном Блейлером для визначення досліджуваної ним симптоматики, названої Аспергером як «аутистична психопатія». Саме Блейлеру належить сучасне поняття термінології аутизму.

Аутизм є розлад, який виникає внаслідок порушення розвитку дозрівання синоптичних зв’язків в головному мозку зростаючого організму дитини. Цей розлад характеризується вираженим і всебічним дефіцитом спілкування і соціальної взаємодії, досить обмеженими інтересами, а також часто повторюваними діями. Гостроту цих ознак можна визначити вже у віці до трьох років. Захворювання має генетичний характер і його основні причини поки не відомі науці, однак своєчасна реабілітація дитини з ранніх років його життя дозволяє у багатьох випадках домогтися впевнених результатів у соціальній адаптації, що сприяє більш повноцінному життю.

Як стверджують сучасні наукові дослідники, багато мислителів та художників людства страждали легкою формою аутизму – аномалії психічного розвитку, що характеризується розладом контакту з навколишнім світом. Деякі вчені вважають, що одна із форм високо функціонального аутизму, відома як синдром Аспергера, може бути напряму пов’язана з геніальністю. Так, британський професор Майкл Фітцжеральд стверджує, що такі великі люди, як Альберт Ейнштейн, Ісак Ньютон, Джордж Оруел, Герберт Уелс, Моцарт, Кант і багато інших мислителів мали легку форму аутизму.

Як зазначають інші науковці, згідно зі статистикою, різні форми аутизму зустрічаються в кожної сотої людини, але при цьому більшість форм не є небезпечними і не заважають людині стати повноцінною й навіть успішною в соціальному житті

Бібліографія статей

(подано в зворотній хронології)

2016

Кулик, Наталія. Діти з Марса [Текст] / Кулик, Наталія // Освіта України. - 2016. - 4 квіт. (№13). - С. 14-15. 2 квітня - Всесвітній день розповсюдження інформації про аутизм. Дітей з розладами аутичного спектра стає дедал більше, а що з ними робити - досі мало хто знає. Багато таких дітей залишаються на узбіччі життя. Це можна було б прийняти, якби у них справді не було іншого виходу. Але вихід є

2015

Косинська, Юлія. «Аутист» – не означає «зайвий» [Текст] = http://www.umoloda.kiev.ua/number/2735/218/95659/: Міністерство охорони здоров’я необґрунтовано зменшило фінансування державної допомоги дітям, хворим на аутизм, підтасувавши документи на етапі їх підписання / Косинська, Юлія // Україна молода. - 2015. - 18 лист. (№148). - С. 15. За офіційною статистикою, понад чотири тисячі дітей в Україні сьогодні живуть iз діагнозом «аутизм». Без спеціальної медичної підтримки частина дітей не зможе повноцінно розвиватися, навчатися, отримувати фахові навики, стати активною частиною суспільства, яке, на жаль, не завжди толерантне до «особливих» людей

Мажуріна, Світлана. «Особливі» діти прийшли до Київради [Текст] = http://www.kreschatic.kiev.ua/ua/4645/art/1428348179.html: таким чином люди з синдромом аутизму привернули увагу до своєї проблеми / Мажуріна, Світлана // Хрещатик. - 2015. - 7 квіт. (№49). - С. 3. 2-го квітня, у Всесвітній день інформування про аутизм вперше столична влада долучилася до всесвітньої акції на підтримку людей з аутизмом. Для цього батьки разом зі своїми дітьми, які мають такий синдром, прийшли до Київради. Зі слів засновниці Фонду «Дитина з майбутнім» Інни Сергієнко, це вперше Київрада відкрила свої двері для дітей з аутизмом

Паплаускайте, Марічка. Замкнені всередині себе [Текст] = http://gazeta.dt.ua/socium/zamkneni-vseredini-sebe-_.html: 2 квітня — Всесвітній день поширення інформації про проблему аутизму / Паплаускайте, Марічка // Дзеркало тижня. - 2015. - 4-10 квіт. (№12). - С. 1, 11. Аутисти – загадка навіть для власних батьків. Люди ж просто від них відвертаються. Японський ієрогліф, що позначає аутизм, складається з трьох слів – "особистість", "закривати", "хвороба". Хвороба змушує аутистів закривати свою особистість від нас. А ми закриваємося самі, заперечуючи особистість за хворобою. "Тиха" епідемія аутизму поширюється світом, немов пожежа. Й Україну вона стороною не обходить. За офіційними даними Мінздоров'я, кількість діагнозів "аутизм" щороку зростає на 25%

2013

Не такий, як усі [Електронний ресурс] = http://www.silskivisti.kiev.ua/18910/PostZdorovja.php?n=16544 / Розмову вів Микола Юрчишин // Сільські вісті. - 2013. - 12 лют. (№17). Ви стали помічати, що ваш малюк не реагує на вас і оточення так, як інші діти, говорить мало або не говорить зовсім. У нього надзвичайно гостра реакція на невдачі та зміни, часті істерики, небажання перевдягатись чи одягатися взагалі... Розповідає керівник відділення дитячої психоневрології Інституту педіатрії, акушерства і гінекології Національної академії медичних наук, президент Асоціації дитячих неврологів України доктор медичних наук Людмила Григорівна Кирилова. –  "Насамперед потрібні консультація та лікування у дитячого психіатра і невролога. Можливо, в дитини аутизм – уроджене психічне захворювання, яке характеризується нездатністю до взаємодії із зовнішнім світом. Про ранній аутизм у дітей нині заговорили серйозно, особливо на Заході..."

Ковальчук, Віта. Не тільки пігулками [Електронний ресурс] = http://www.umoloda.kiev.ua/number/2373/218/84428/: в Україні вийшов перший медичний посібник із лікування аутизму / Ковальчук, Віта // Україна молода. - 2013. - 26 лист. (№173). Існують так звані соціальні захворювання, які часом узагалі не потребують медикаментозного лікування або така терапія не є головною. Як у випадку з аутизмом - вродженим психічним захворюванням, при якому хворий не здатний взаємодіяти із зовнішнім світом. Як свідчить статистика, за останні 5 років кількість дітей-аутистів в Україні значно зросла. Однак не всі вітчизняні лікарі готові на належному рівні здійснювати необхідну діагностику. Досі в державі не існувало жодного медичного посібника з аутизму. І ось нарешті ситуацію зрушено з місця: Українська медична місія здійснила переклад та адаптувала для українських педіатрів і батьків американський аналог посібника з аутизму

Яковленко, Катерина. Усе, що їм потрібно, - любов [Текст] = http://www.day.kiev.ua/uk/article/cuspilstvo/use-shcho-yim-potribno-lyubov: учора світ відзначив День поширення інформації про проблему аутизму. Ситуація в Україні - на прикладі Донеччини / Яковленко, Катерина // День. - 2013. - 3 квіт. (№60). - С. 1, 8. У День поширення інформації про аутизм, батьки дітей з аутизмом і громадські організації зібралися біля Міністерства освіти і науки України. Основна вимога - щоби ці діти могли вчитися у звичайних школах. У класах для таких дітей повинні бути спеціальні працівники, які навчатимуть їх поводитися в колективі, спілкуватися з учителями й однокласниками, висловлювати свої думки. У Міністерстві говорять, що вже готові працювати над програмами для дітей-аутистів, однак потрібен час, щоб підготувати педагогів

2011

Ротай, Наталя. Діагноз «людини дощу» [Електронний ресурс] = http://www.umoloda.kiev.ua/number/1904/218/67711/: аутизм – не вирок: якщо почати лікування дитини до трьох років, у 75% випадків до школи вона піде вже здоровою / Ротай, Наталя // Україна молода. - 2011. - 1 лип. (№111-112). Тільки батьки дітей, хворих на аутизм, та спеціалісти, які регулярно займаються з такими малюками, до кінця розуміють, наскільки важко буває пробити «панцир» відсторонення дитини-аутиста, зробити так, щоб вона відкрилася і впустила у себе світ. Хвороба непроста, тож до появи позитивних зрушень може минути не один місяць наполегливої роботи. Інколи на «розкриття» аутиста йдуть довгі роки. Проблему поглиблює те, що в нашій країні практично неможливо знайти заклад із комплексним підходом до цієї хвороби. Наявні дитсадки і школи більше орієнтовані на американську – освітню – методику, коли дітям прищеплюють певні уміння, навички, знання, необхідні для адаптації в суспільстві. Тоді як у багатьох країнах Європи (зокрема Франції, Англії) спеціалісти займаються передусім лікуванням дітей, більше уваги приділяють психотерапевтичній складовій. Росіяни ж (московська школа) поєднують навчання, адаптацію та лікування в єдиний комплекс. І саме таку систему президент Професійної асоціації дитячих аналітичних психологів (ПАДАП), кандидат психологічних наук, дитячий психотерапевт Оксана Залеська та її колеги називають найбільш вдалою та ефективною. Шкода лише, що московська школа роботи з дітьми-аутистами у нашій країні практично не представлена...

2010

Аутизм як знак нового часу [Електронний ресурс] = http://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/autizm-yak-znak-novogo-chasu: чому творче об’єднання «Клініка Дорошенка Грищенко» взялося за цю дещо медичну тему? / Розмовляла Марія Хрущак // День. - 2010. - 2 квіт.(№58). 25 квітня у Києві відкриється міжнародний мистецький проект, присвячений темі аутизму. Куратори, Тетяна Гершуні та Оксана Грищенко, запросили до участі художників із різних країн світу, які, на їхню думку, з різних точок зору «проявлять» світ аутичної людини, що уникає соціальності, спілкування із зовнішнім світом, котрий намагається агресивним способом нав’язати будь-які уподобання. Оксана Грищенко розповіла про свій шлях у мистецтво та свою зацікавленість проблемою аутизму в нашій країні. А також - чому проект її мистецького об’єднання «Клініка Дорошенка Грищенко» взявся за цю дещо медичну тему

Галина Кирчів-Грицай: «Адаптація дітей з аутизмом залежить від рівня розвитку суспільства, в якому вони виховуються» [Текст] = http://gazeta.dt.ua/SOCIETY/galina_kirchiv-gritsay_adaptatsiya_ditey_z_autizmom_zalezhit_vid_rivnya_rozvitku_suspilstva,_v_yakom.html / Розмовляла Світлана Одинець // Дзеркало тижня. - 2010. - 24-29 квіт.(№16). - С. 14. Цих «особливих» дітей у нашому суспільстві значно більше, ніж, скажімо, дітей із синдромом Дауна або ж малюків, хворих на діабет. Але для них в Україні не створено ані спеціалізованих дитсадків, ані шкіл, ані єдиної розробленої системи діагностики та терапії. Якихось двадцять років тому в радянській медицині діагнозу «аутизм» просто не існувало. Очевидно, тому адаптація в суспільстві осіб із аутизмом відбувається ще складніше, ніж адаптація інших неповноправних. І це тоді, коли специфіка їхнього світовідчуття – надмірна, колосальна вразливість… До розмови про це та інші проблеми дітей, хворих на аутизм, ми запросили Галину Кирчів-Грицай, голову правління благодійного фонду взаємодопомоги і захисту дітей з аутизмом «Контакт» і директора однойменного Центру діагностики та реабілітації осіб з аутизмом

Експерт: "Українське законодавство «не бачить» хворих на аутизм" [Електронний ресурс] = http://gazeta.dt.ua/ARCHIVE/ekspert_ukrayinske_zakonodavstvo_ne_-bachit_hvorih_na_autizm.html: в Україні дуже недосконала система діагностики, терапії і соціальної адаптації людей із розладами спектра аутизму, а законодавство не містить жодного положення, яке б гарантувало якісь конкретні пільги саме для цих людей. Натомість до 15% дітей, що вчасно отримали якісну терапію, ідуть до школи без діагнозу, розповіла в інтерв’ю «ДТ» директора Центру діагностики та реабілітації осіб з аутизмом Галина Кирчів-Грицай / Інф. "ДТ"// Дзеркало тижня. - 2010. - 24-29 квіт.(№16). «У нас дуже недосконала система діагностики, терапії і соціальної адаптації людей із розладами спектра аутизму. В нашому законодавстві немає жодного положення, яке б гарантувало якісь конкретні пільги саме для цих людей. У законах не прописано ані особливостей функціонування дошкільних установ для дітей з аутизмом, ані створення спеціальних умов у класах чи школах»,- говорить Галина Кирчів-Грицай. На думку фахівця, батькам дітей із подібними розладами треба активніше інформувати суспільство про власні проблеми

Михайленко Н. Втеча від людства чи шлях до себе? [Текст]: 25 квітня у "Шоколадному будиночку" в Києві стратує міжнародний художній проект "Аут". Мета проекту - привернути увагу суспільства до синдрому аутизму, на який страждають 5-10 дітей з кожних 10 тисяч. У Києві нині - 300 таких дітей / Н. Михайленко // Урядовий кур'єр. - 2010. - 15 квіт.(№69). - С. 9. "Аут" - безпрецедентна для України та світу художня подія, оскільки вперше засобами сучасного мистецтва буде озвучена тема, що зазвичай розглядається виключно з огляду медицини

Литвин, Юлія. Для особливих дітей – особливе лікування [Електронний ресурс] = http://day.kyiv.ua/uk/article/taym-aut/dlya-osoblivih-ditey-osoblive-likuvannya: літні табори, дельфінотерапія, арт-терапія – гарні способи реабілітації діток-аутистів / Литвин, Юлія // День. - 2010. - 25 бер.(№52). Ось вже три роки як Генеральною асамблеєю ООН запроваджено Всесвітній день розповсюдження знань про аутизм, що відзначається 2 квітня. Що особливого в проблемі, якщо за її пропаганду виступає всесвітня організація? Відповіді на це питання можна шукати й у в статистиці: нині в світу на 10 тисяч дітей припадає в середньому виявлено 20 аутистів. Ця цифра, на жаль, зростає. До речі, дітей із аутизмом виявляють більше, ніж сліпих і глухих разом узятих. Пояснює голова Громадської асоціації підтримки осіб із аутизмом «Сонячне коло» Тетяна Скрипник. За шість років діяльності фахівці «Сонячного кола» розробили спеціальні програми та вивчили досвід роботи з такими дітками європейських колег

2009

Ротай Н. Світ «людей дощу» [Текст]: Діти-утисти часто сприймають батьків «як меблі», не вміють грати за чужими правилами і годинами можуть возити машинки по колу / Н. Ротай, Н. Романюк // Україна молода. - 2009. - 2 черв.(№97). ...Уявіть, маленький хлопчик залазить у коробку з-під телевізора й цілими днями вовтузиться там із коліщатками від дитячого авто. І йому для щастя більше нічого не треба. Аби тільки його не чіпали. Це його маленький світ, у якому йому комфортно, там він почувається захищеним. І не намагайтеся витягти його у свій, чужий і ворожий світ, де поруч із ним існують мама й тато, братики й сестрички, бабусі з дідусями. Вони для нього – ніхто. І він для себе – теж ніхто. Бо такого поняття, як «я», для нього не існує. Бо він – аутист...

Інклюзивна освіта

2016

Кулик, Наталія. Загадки аутизму немає [Текст]: інклюзивна освіта / Кулик, Наталія // Освіта України. - 2016. - 29 лют. (№7-8). - С. 18. Під час круглого столу, присвяченого вдосконаленню діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій, професор кафедри психології Львівського національного університету ім. Івана Франка Катерина Островсьска презентувала комплекс методик психодіагностики розладів у дітей із спектром аутичних порушень. Представлені методики в разі їх використання фахівцями ПМПК допоможуть виявляти та визначати ступінь порушень розвитку дітей-аутистів. Це потрібно для адекватного оцінювання їх можливостей на певному етапі, вибору відповідного навчального закладу, індивідуальної навчальної програми та корекційної допомоги

2015

Для тих, хто "у спектрі" [Текст]: особливі діти / Підготувала Наталія Кулик // Освіта України. - 2015. - 20 квіт. (№16). - С. 12-13. Інклюзивне навчання є одним із пріоритетів вітчизняної освіти. Однак на практиці не все так добре. Особливо це стосується дітей з аутизмом або, як нині прийнято говорити - з розладами аутичного спектра (РАС). Велика їх кількість часто лишається за бортом інклюзивного навчання. Як боротися з байдужістю чиновників, чого бракує Україні для реальної інклюзії, які методики варто застосовувати, аби допомогти "аутятам" - на ці запитання шукали та знаходили відповіді учасники IV Всеукраїнської науково-практичної конференції "Аутизмв Україні – ефективні методи надання допомоги особам з розладами спектра аутизму"

Кулик, Наталія. Інклюзія - це причетність [Текст]: особливі діти / Кулик, Наталія // Освіта України. - 2015. - 25 трав. (№21). - С. 12-13. Одне з найголовніших питань, яке нині обговорюється у середовищі науковців, чиновників та громадських діячів, причетних до оранізації інклюзивного навчання - яким має бути асистент дитини з аутизмом? Ця тема звучить на зібраннях, конференціях і нарадах. Які функції має виконувати асистент? Чи обов'язково він повинен бути педагогом, чи можна дозволити асистувати дитині її власній мамі, батькові, бабусі або няні? І головне – якою буде сама інклюзія і чи буде досягнута її мета - включення особливої дитини в освітній процес - і в академічному, і в соціальному сенсі?

2006

Колесниченко, Тетяна. Заглиблені в себе, відрізані від інших [Текст] = http://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/zaglibleni-v-sebe-vidrizani-vid-inshih: в Україні понад тисячу дітей-аутистів і всього одна спеціальна школа для них / Колесниченко, Тетяна // День. - 2006. - 4 жовт.(№168). - С. 6. Аутизм – загадкова хвороба, про яку нашим медикам відомо дуже мало. Люди з таким діагнозом можуть боятися дверної ручки, але при цьому досконально розбиратися в комп’ютерних програмах. Фахівці сходяться в одному – корекційне навчання дає позитивні результати. Разом з тим в Україні досі немає затвердженої програми навчання аутистів, та й у всій країні є всього одна спеціальна школа для них – приватна «Школа-життя», де побувала кореспондент «Дня»

2005

Мірошнікова Л. "Школа життя" [Текст] = http://www.kreschatic.kiev.ua/ua/2789/art/29634.html: у столиці діє єдина в Україні двоступенева система освіти для аутичних дітей, яких у багатьох регіонах і досі важають нездатними до навчання / Л. Мірошнікова // Хрещатик. - 2005. - 21 груд.(№190). - С. 13. У Києві, лише за офіційними даними, є кілька сотень таких малюків та підлітків. Для них за підтримки столичної влади організовані два навчальних заклади для дітей з різним ступенем ураження та збереження інтелекту. Ексклюзивні програми цих педагогів відомі за кордоном, а аналогічних шкіл ще й досі немає в Україні. Нині київська “Школа Життя” відома не лише у нас, а й за кордоном. Вона активно співпрацює з Київським міським центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. У закладі навчаються аутичні діти та ті, що мають схожі діагнози (епілепсія, дитячий церебральний параліч). Займаються за англійською методикою, є й власні напрацювання. Вихователі – переважно батьки хворих дітей. Адже без опіки такі діти лякаються всього нового

Інтернет-ресурси

http://www.day.kiev.ua - сайт газети «День»
http://www.dt.ua - сайт тижневика «Дзеркало тижня»
http://www.silskivisti.kiev.ua  - сайт газети „Сільські вісті”
http://www.umoloda.kiev.ua - сайт газети «Україна молода»
http://www.ukurier.gov.ua - сайт  газети «Урядовий кур’єр»
http://kreschatic.kiev.ua - сайт газети «Хрещатик»

Бібліографи-укладачі:
Мілашенко Т.І.

Фоміна Н.І.

СПІЛКУЙТЕСЯ З НАМИ:

  • blog
  • facebook
  • tweetter
  • youtube
  • youtube
  • youtube
  • pinterest

НАШІ НАГОРОДИ

Допоможіть молодіжній бібліотеці

Дізнатися наші реквізити для добровільних пожертв бібліотеці - Конт.тел. (бухгалтерія бібліотеки): (044) 288-23-36

ВГОРУ