Дорогі друзі! Щодня ми працюємо над тим, щоб користування бібліотекою було зручним і приємним для вас! Для того, щоб скоротити час очікування, а також дотримуватися соціальної дистанції — зареєструйтесь в бібліотеці он-лайн!.

«Дмитро Ківа. Найсильніші крила світу»

Поділіться цією сторінкою:

Бібліографічний список статей

До 80 роковин від дня народження Дмитра Семеновича Ківи – генерального конструктора із створення та модернізації авіаційної техніки України

Ківа Дмитро Семенович

Коротка біографія

Народився 8 жовтня 1942 року у місті Казань (Росія). З 1959 року, після закінчення середньої школи міста Харків, навчався у Харківському авіаційному інституті, який закінчив у 1965 році.

З вересня 1964 року працював на Авіаційному науково-технічному комплексі імені О.К. Антонова. З 1979 року – заступник головного конструктора, з 1987 року – головний конструктор, з 1991 року – перший заступник генерального конструктора. З травня 2005 року, після виходу на пенсію П.В. Балабуєва, виконував обов'язки генерального конструктора АНТК імені О.К. Антонова. З січня 2006 року – генеральний конструктор АНТК імені О.К. Антонова. Одночасно, із жовтня 2008 року – голова правління Державного авіабудівного концерну "Антонов".

Д.С. Ківа брав особисту участь у створенні й керівництві створення практично всіх літаків "АНТОНОВ": легких багатоцільових літаків Ан-3, Ан-28, Ан-38, Ан-32, Ан-74 та їх модифікацій; середнього транспортного літака Ан-70; широко відомих у світі важких транспортних літаків Ан-124 "Руслан", Ан-225 "Мрія" та їх модифікацій; регіональних пасажирських літаків Ан-140, Ан-148 та Ан-158.

Він провів дослідження характеристик композиційних матеріалів на основі вуглецевих волокон і методів збільшення жорсткості металевих конструкцій шляхом зміцнення їх вуглепластиками. Запропонував та обґрунтував принципи пошуку раціональних конструктивно-технологічних рішень, в основі яких – залежність між системами якісного пріоритету композиційних матеріалів і експлуатаційних вимог до конструкції літаків, що дозволило зменшити їхню вагу та збільшити ресурс, зберігаючи високу польотну безпеку.

Д.С. Ківа розробив і впровадив нову методологію забезпечення безпеки польотів, підтримання придатності до польотів і сертифікації авіаційної техніки, яка відповідає новітнім нормам безпеки і правилам сертифікації згідно з міжнародними стандартами. Вона використовується на всіх етапах створення літаків "АНТОНОВ" і дозволяє значно скоротити кількість дорогих натурних льотних випробувань. Великий обсяг робіт виконано Д.С. Ківою у сфері міжнародного співробітництва авіаційної галузі України з Росією, Польщею, Китаєм, Німеччиною, Францією, Ісламською Республікою Іран тощо.

АНТК імені О.К. Антонова під керівництвом Д.С. Ківи та в широкій кооперації з провідними авіаційними підприємствами світу реалізує ряд проектів, одним з яких є програма регіонального реактивного літака нового покоління Ан-148, призначеного для перевезення пасажирів. Проектуються також транспортні та VIP-варіанти цього літака. Виконується програма модернізації та відновлення серійного виробництва важких транспортних літаків типу Ан-124 "Руслан". Серед сучасних програм "Антонов" – подальший розвиток родин багатоцільових літаків Ан-140, Ан-74, Ан-38, середнього транспортного літака короткого зльоту та посадки Ан-70.

На АНТК імені О.К. Антонова працюють понад 2700 вчених та провідних інженерів, робота ведеться за 35 науковими напрямами та за 198 спеціальностями. Створення конкурентоздатних літаків та участь у міжнародній кооперації забезпечуються на АНТК імені О.К. Антонова розробкою та застосуванням найновіших технологій, постійним вдосконаленням методів проектування та використанням сучасного обладнання. Зокрема проектування літаків виконується на основі сучасних комп’ютерних технологій. На підприємстві проводяться аеродинамічні дослідження, випробування з міцності конструкцій, забезпечуються найвищі ресурсні характеристики важких транспортних літаків. У вітчизняній авіапромисловості "Антонов" є лідером у використанні полімерних композитних матеріалів.

Указом Президента України Віктора Ющенко № 670/2009 від 21 серпня 2009 року за визначний особистий внесок у зміцнення економічного потенціалу України, вагомі заслуги у розвитку вітчизняної авіаційної галузі генеральному конструктору державного підприємства "Авіаційний науково-технічний комплекс імені О.К. Антонова" Дмитру Семеновичу Ківі присвоєно звання Герой України з врученням ордена Держави.

У 2010 році – довірена особа кандидата у Президенти України Ю.В. Тимошенко у територіальному виборчому окрузі № 221 (м. Київ).

У 2010 році, після реорганізації АНТК імені О.К. Антонова, став президентом – генеральним конструктором ДП "Антонов". 9 квітня 2014 року звільнений від виконання обов'язків голови правління Державного авіабудівного концерну "Антонов".

Член-кореспондент Національної академії наук України (2006), доктор технічних наук, професор. Заслужений діяч науки і техніки України.

Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки 1994 року (28.12.1994, за створення, впровадження у серійне виробництво та експлуатацію транспортних літаків Ан-72, Ан-74). Лауреат премії імені О.К. Антонова Національної академії наук України (2002). Нагороджений орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня (22.06.2009, за вагомий особистий внесок у розвиток українсько-індійського економічного співробітництва), орденом "За заслуги" I (24.09.2004, за багаторічну самовіддану працю, створення та освоєння унікальної вітчизняної техніки, високий професіоналізм), II (24.09.2001, за вагомий особистий внесок у розвиток вітчизняного машинобудування, багаторічну сумлінну працю) та ІІI (26.01.1998, за значний особистий внесок у розвиток авіаційної промисловості, високу професійну майстерність) ступеня, медалями. Почесний громадянин Києва (24.05.2012, за визначні особисті заслуги у соціально-економічному та культурному розвитку столиці України – міста Києва, активну громадську діяльність).

Автор близько 100 наукових робіт, 16 авторських свідоцтв і патентів у галузі розробки пасажирських, вантажних та багатоцільових літаків, досліджень конструктивних і технологічних рішень для конкретних умов експлуатації, досліджень і розробок методів забезпечення високої надійності, безпеки і ресурсу літаків.

Бібліографія статей

(подано в зворотній хронології)

2021

Ківа, Дмитро. Чому Ан-178 не долетів до Азербайджану? [Електронний ресурс] = https://zn.ua/ukr/tech/chomu-an-178-ne-doletiv-do-azerbajdzhanu.html / Ківа, Дмитро // Дзеркало тижня. - 2021. - 13 квіт. Україна зірвала реалізацію великого проекту з постачання і розгортання виробництва літаків Ан-178 в Азербайджані

2019

Копчак, Володимир. Дмитро Ківа: "Найгірше, якщо стара команда ДП «Антонов» обдурить нове керівництво країни" [Електронний ресурс] = https://glavcom.ua/interviews/dmitro-kiva-naygirshe-yakshcho-stara-komanda-dp-antonov-obdurit-nove-kerivnictvo-krajini-617638.html / Копчак, Володимир // glavcom.ua. - 2019. - 13 серп. Відомого авіаконструктура вижили з України і тепер він працює на Азербайджан

2018

Бадрак, Валентин. Як убивають літаки [Електронний ресурс] = https://zn.ua/ukr/internal/yak-ubivayut-litaki-291541_.html: Дмитро Ківа: "Дві головні біди вітчизняного авіапрому - некомпетентність менеджменту і відплив високопрофесійних кадрів" / Бадрак, Валентин // Дзеркало тижня. - 2018. - 20-26 жовт. (№39). Багаторічний президент і генеральний конструктор ДП "Антонов" Дмитро Ківа нині живе й працює в Азербайджані. Його резонансне, обросле чутками і спекуляціями звільнення з Фірми (як він сам називає ДП "Антонов") призвело до чехарди на посаді її керівника. За трохи менш ніж два роки там уже четвертий президент, а посаду генерального конструктора взагалі скасовано. Натомість проект побудови транспортних літаків Ан-178 в інтересах Баку, який Д.Ківа супроводжує вже з азербайджанського боку, може стати проривом у кооперації двох країн. Ось тільки чи стане? Про це, а також про багато іншого - від розлуки з ДП "Антонов" до оцінок нинішнього стану та перспектив флагмана вітчизняного авіапрому й відповідальних за нього - в ексклюзивному інтерв'ю DT.UA

2016

Бадрак, Валентин. Дмитро Ківа. Останній конструктор [Текст] = https://zn.ua/ukr/personalities/dmitro-kiva-ostanniy-konstruktor-_.html / Бадрак, Валентин // Дзеркало тижня. - 2016. - 8-14 жовт. (№36). - С. 11. Приводом для написання цієї статті стала ліквідація на ДП "Антонов" посади генерального конструктора як ланки в ланцюгу розробки та виробництва літаків. Про вітчизняне літакобудування, тим паче - про сучасних конструкторів, говорити нелегко. Попри те, що сьогодні понад 6 тисяч літаків цієї марки експлуатуються в 77 країнах світу, а "Антонов" залишається всесвітньо відомим брендом і за 32 роки по смерті його творця. Без перебільшення, розроблені цим КБ військово-транспортні літаки і нині залишаються головною візитною карткою держави

Дубровик-Рохова, Алла. Звільнення Ківи: альтернативна історія [Текст] = https://day.kyiv.ua/uk/article/ekonomika/zvilnennya-kivy-alternatyvna-istoriya: «День» зібрав версії: чому під час війни «Укроборонпром» вирішує ліквідувати інститут генеральних конструкторів? / Дубровик-Рохова, Алла // День. - 2016. - 24 лист. (№215-216). – С. 10. На прохання читачів «День» спробував розібратися в причинах звільнення багаторічного керівника та генерального конструктора ДП «АНТОНОВ» Дмитра Ківи

Дубровик-Рохова, Алла. Колишній генконструктор "Антонова" переїхав в Азербайджан [Електронний ресурс] = https://lb.ua/economics/2016/11/22/351404_bivshiy_genkonstruktor_antonova.html: посаду Дмитра Ківи ліквідували / Дубровик-Рохова, Алла ; Інф. LB.ua // LB.ua. - 2016. - 22 лист. Колишній генеральний конструктор авіаконцерну "Антонов" Дмитро Ківа переїхав із Києва в Баку, де візьметься за створення азербайджанської авіаційної промисловості.

Дубровик-Рохова, Алла. «Я не пішов сам. Мене примусили піти» [Електронний ресурс] = https://day.kyiv.ua/uk/article/ekonomika/ya-ne-pishov-sam-mene-prymusyly-pity: Дмитро Ківа у телефонній розмові з «Днем» розповів, хто стоїть за його звільненням / Дубровик-Рохова, Алла // День. - 2016. - 22 лист. (№ 213).

2015

Високий політ [Текст] = http://www.golos.com.ua/article/255708: Герой України, генеральний конструктор – президент ДП «Антонов» Дмитро Ківа про сучасну авіацію, нові творчі пошуки, місце України в світовому авіабудуванні / Вів бесіду Анатолій Краснянський // Голос України. - 2015. - 9 черв. (№100). - С. 8-9.

2013

Дмитро Ківа: "Ми не припиняли створювати нові літаки навіть у важкі 90-ті роки" [Текст] = http://www.kreschatic.kiev.ua/ua/4221/art/1359663904.html / Розмову вела Олександра Шестерикова // Хрещатик. - 2013. - 1 лют. (№14). - С. 3. У світі не так багато країн, які займаються випуском літальних апаратів. І приємно, що Україна входить до цієї когорти провідних держав, адже створення літаків для країни є ознакою інтелекту її нації. Про особливості цього масштабного світового ринку бізнесу “Хрещатику” в традиційній рубриці “Зроблено в Києві” розповів президент - генеральний конструктор ДП “Антонов”, Герой України Дмитро Ківа

2012

Богданов, Олег. Дмитро Ківа. Президент - Генеральний конструктор ДП "Антонов" [Електронний ресурс] = https://www.mao.kiev.ua/biblio/jscans/svitogliad/svit-2012-07-5/svitoglyad-2012-5-4-bogdanov.pdf / Богданов, Олег // Світогляд. - 2012. - №5. - С. 20-25. Д.С. Ківа – це досвідчений державний діяч. Він свідомий того, що розвиток авіаційної галузі в Україні створює сприятливі умови для розвитку багатьох інших галузей вітчизняної економіки. Тому Дмитро Семенович Ківа докладає зусиль до відродження літакобудування в Україні, перетворення країни на світового лідера з авіабудування.

Стадильна Я. Покликання - будувати літаки [Текст] / Я. Стадильна // Голос України. - 2012. - 13 лист. (№214). - С. 16. Незважаючи на багаторічну відсутність державної підтримки та належного рівня фінансування, а також на тлі сильних позицій іноземних конкурентів, українським авіабудівникам таки вдається відстоювати позиції на світовому ринку. Про те, як це відбувається, розповів журналістам президент - генеральний конструктор Державного підприємства "Антонов" Дмитро Ківа під час нещодавньої презентації своєї книги "Покликання"

«Треба підтримувати й захищати свого виробника, як це роблять інші країни світу» [Текст] = http://ukurier.gov.ua/uk/articles/dmitro-kiva-treba-pidtrimuvati-j-zahishati-svogo-v/ / Спілкувалася Галина Іщенко // Урядовий кур`єр. - 2012. - 14 лист. (№209). - С. 6. Про нові вектори, проекти і плани – розмова з головою правління ДАК «Антонов», президентом – генконструктором ДП «Антонов» Дмитром Ківою

2010

Іщенко Г. "Українські літаки затребувані - і цим варто скористатися" [Текст] = http://www.ukurier.gov.ua/index.php?articl=1&id=14273 / Г. Іщенко // Урядовий кур'єр. - 2010. - 28 серп.(№158). - С. 6-7. Інтерв'ю з Дмитром Семеновичем Ківою, президентом-генеральним конструктором ДП "Антонов" і головою правління Державного авіабудівного концерну "Антонов"

Ківа, Дмитро. Фірмовий стиль «АН» [Електронний ресурс] = https://zn.ua/ukr/tech/firmoviy_stil_an.html / Ківа, Дмитро // Дзеркало тижня. - 2010. - 1-8 жовт. (№36). З 30 вересня по 4 жовтня Державне підприємство «АНТОНОВ» радо відчиняє двері своєї льотно-випробувальної бази в Гостомелі та аеропорту «Київ-Антонов» учасникам і гостям 7-го Міжнародного авіакосмічного салону «Авіасвіт-XXI»

Літакобудування України

Бібліографію подано в алфавіті авторів

Бадрак, Валентин. Літакобудування України: шанси є [Електронний ресурс] = https://lb.ua/news/2022/02/16/505658_litakobuduvannya_ukraini_shansi_ie.html / Бадрак, Валентин // LB.ua. - 2022. - 16 лют. З 2015 року українська авіаційна промисловість не підняла в повітря жодного нового літака. Цей факт засвідчує не тільки глибоку кризу, а й те, що влада тривалий час робила щось не так, як було потрібно для подолання відстані від деградації до розвитку. Напередодні нового, 2021 року держпідприємству «Антонов» замовили виробництво трьох нових військово-транспортних літаків Ан-178 для Збройних сил України. Уже у грудні 2021 року ДП «Антонов» отримало ще одне замовлення – на будівництво пожежного літака Ан-32П для Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Гендиректор ДП «Антонов» Сергій Бичков каже ще про чотири Ан-32П, які підприємство планує випустити упродовж 2023-2024 років. Спробуємо проаналізувати, наскільки дієвими та системними є дії влади з відновлення потенціалу літакобудування

Дубровик-Рохова, Алла. Чого не сказав Гройсман? [Електронний ресурс] = https://day.kyiv.ua/uk/article/ekonomika/chogo-ne-skazav-groysman : питання «на полях» заяв прем’єра під час відвідин Державного підприємства «Антонов» / Дубровик-Рохова, Алла // День. - 2016. - 29 лист. (№ 218). Через тиждень після скандальної еміграції багаторічного керівника авіазаводу Дмитра Ківи в Азербайджан голова уряду Володимир Гройсман відвідав ДП «Антонов», де ознайомився із процесом виробництва літаків Ан-148/158, оглянув літак Ан-132 та «потренувався» на комплексному тренажері літака Ан-148, що використовується для навчання членів льотних екіпажів. Україна має достатні високотехнологічні рішення та можливості для того, щоб відродити авіабудування в Україні. Таку оптимістичну заяву зробив у підсумку прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час спілкування із журналістами на ДП «Антонов»

Ківа, Дмитро. Перспективи в авіаційної промисловості України є! [Електронний ресурс] = https://zn.ua/ukr/promyshliennost/perspektivi_v_aviatsiynoyi_promislovosti_ukrayini_e.htm / Ківа, Дмитро // Дзеркало тижня. - 2008. - 15-22 лют. (№6). «Співати відхідну» нашому авіапрому ще зарано. Галузь, у якій зосереджені фахівці світового рівня — інженери та вчені, яка користується підтримкою суспільства і є національною гордістю України, – безумовно, має майбутнє. Треба тільки старанно розробити та ефективно реалізувати програму її подальшого розвитку, запропоновану держкорпорацією «Антонов»

Коваленко, Володимир. Авіапром України: крок до надії… [Текст] = http://dt.ua/ECONOMICS/aviaprom_ukrayini_krok_do_nadiyi-94857.html / Коваленко, Володимир // Дзеркало тижня. - 2011. - 30 груд.-13 січ. (№48). - С. 8. Авіабудівна галузь України поступово виходить із затяжної кризи. Процес нелегкий, але перспективи галузі явно покращилися. І хоча нових літаків випускається поки що небагато, однак виробничий і фінансовий стан галузевих підприємств значно поліпшився. Також нарешті вдалося зробити прорив у контрактах на майбутні поставки. Вже підписані договори дозволять завантажити потужності авіабудівних підприємств на найближче десятиліття. Розповідає генеральний конструктор, президент ДП «Антонов» Дмитро Ківа

Webліографія

https://www.youtube.com/watch?v=jpVEZ6hD2I0 - 99 секунд о проектировании самолетов. Сколько стоит проект самолета? Дмитрий Кива

https://tsn.ua/svit/generalniy-konstruktor-antonova-rozpoviv-pro-dolyu-an-70-ta-vitchiznyanih-bezpilotnikiv-370512.html - Генеральний конструктор "Антонова" розповів про долю Ан-70 та вітчизняних безпілотників

https://tsn.ua/interview/mi-mogli-b-robiti-vinischuvachi-ta-shturmoviki-393430.html - Ми могли б робити винищувачі та штурмовики

Інтернет-ресурси

https://zn.ua  - сайт газети «Дзеркало тижня»

https://day.kyiv.ua  - сайт газети «День»

http://www.ukurier.gov.ua  - сайт газети «Урядовий кур’єр»

http://www.kreschatic.kiev.ua  - сайт газети «Хрещатик»

Підготувала бібліограф Мілашенко Т. І.

СПІЛКУЙТЕСЯ З НАМИ:

  • blog
  • facebook
  • tweetter
  • youtube
  • youtube
  • youtube
  • pinterest
  • Instagram

НАШІ НАГОРОДИ

Дізнатися наші реквізити для добровільних пожертв бібліотеці — Конт.тел. (бухгалтерія бібліотеки):
(044) 288-23-36

(044) 288-30-12
lib@msmb.org.ua

ВГОРУ